Kiki Nesbitt
Broadcaster / Promoter - Artist agent
(LE FRANCAIS SUIT)
Since graduating from The National Theatre School of Canada in 1974, Kiki Nesbitt has garnered a considerable experience in the entertainment industry. Throughout her career, as an assistant director, a lighting designer or a producer, she has taken part in the development, as well as the creation, of over a hundred cultural projects for stage, television and museums. Through these experiences, she has earned an outstanding reputation within the local and international artistic communities.
She began her career as a stage manager and assistant director for the theatre, varieties and large-scale events. She went on to manage a large number of productions, most notably for le Théâtre du Nouveau Monde, la Nouvelle Compagnie Théâtrale, the National Arts Centre, the Mass Celebrated by his Holiness John-Paul II, the sound-and-light show Âmes et Navires held on Parliamentary Hill in Québec City, the musical Napoléon-Lama, and the Montreal Jazz Festival.
In unison with Yves Degagnés, René Gingras and Louise Roy, she was a founding member of the experimental theatre company, Medium medium. At Medium medium, she produced, and created the lighting designs for several highly successful plays, namely Syncope by René Gingras for which he received a Governor General of Canada’s Award, and Je ne t’aime pas by Yves Desgagnés and Louise Roy that went on to represent Canada in France at the Festival de Limoges en Haute-Vienne.
She was a recipient of a grant from the National Arts Council of Canada, which allowed her to explore light through new technologies. She went on to apply her research to a number of outdoor events, among these, the opening festivities for the inauguration of the Leonardo Da Vinci exhibition at the Montreal Museum of Fine Arts. She also created the lighting and atmospheric aspects of several shows, events and exhibitions, particularly the Montreal Biodôme, the Montreal Insectarium, Expotec, the Museum of Civilization, the Palais de la Civilisation and the light-and-sound show Grandes Maisons for Parks Canada’s.
As a producer, she worked for several companies, including a five-year collaboration with the Just for Laughs Festival where she participated in the creation of their Arts de la Rue segment. From 1993 to 2006, she worked for the Cirque du Soleil notably producing ALEGRIA and LA NOUBA, and coordinating the architectural component of the Cirque du Soleil Theatre in Orlando. Between these mandates, she carried out a number of studies, contributed in setting up the production department and managed international project development that led to the creation of O, ZUNAMITY, KÀ and LOVE. Lastly, as executive producer, she produced the Cirque du Soleil’s first arena show, DELIRIUM, which went on to tour the world.
At rouge2, Kiki Nesbitt’s extensive knowledge of show business, her creativity and innate ability to negotiate agreements for different artistic disciplines, and her experience in business development are dedicated to further the success of artistic creators and designers.
_____
Depuis sa sortie de l’École Nationale de Théâtre du Canada en 1974, Kiki Nesbitt a acquis une importante expérience dans l’industrie du divertissement. Au cours de sa carrière, à titre d’assistant metteur en scène, de concepteur d’éclairage ou de producteur, elle participe au développement et à la création de plus d’une centaine de projets culturels pour la scène, la télévision et les musées. Toutes ces expériences lui ont permis d’acquérir une excellente réputation auprès de la communauté artistique locale et internationale.
Débutant comme assistant metteur en scène et régisseur pour le théâtre, les variétés et les évènements d’envergure, elle dirige plusieurs productions notamment pour : le Théâtre du Nouveau Monde, le Théâtre du Rideau Vert, la Nouvelle Compagnie Théâtrale, le Centre National des Arts, la Messe célébrée par Sa Sainteté Jean-Paul II, le son et lumière, Âmes et Navires, sur la colline Parlementaire de Québec, la comédie musicale Napoléon-Lama et le Festival de Jazz de Montréal.
Chez Medium medium, compagnie de théâtre expérimental qu’elle fonde avec Yves Desgagnés, René Gingras et Louise Roy, elle produit et crée les éclairages de plusieurs pièces de théâtre à succès. Entre autres, Syncope de René Gingras pour laquelle il reçoit la Bourse du Gouverneur Général du Canada, et Je ne t’aime pas d’Yves Desgagnés et Louise Roy qui représente le Canada au Festival de Limoges en Haute-Vienne, France.
Boursière du Conseil des Arts du Canada, elle explore la lumière à travers les nouvelles technologies. Par la suite, elle applique ses recherches à plusieurs évènements extérieurs, dont l’ouverture de l’exposition Léonard Da Vinci au Musée des Beaux Arts de Montréal. Elle contribue, également, aux atmosphères d’un grand nombre de spectacles, d’évènements et d’expositions, dont le Biodôme, l’Insectarium de Montréal, Expotec, le Musée de la Civilisation, le Palais de la Civilisation et le son et lumière Grandes Maisons pour Parcs Canada.
Plusieurs entreprises ont ensuite recours à ses services de producteur comme le Festival Juste pour Rire où, pendant cinq ans, elle participe à la création du volet des Arts de la Rue. De 1993 à 2006, on la retrouve au Cirque du Soleil, où elle produit notamment ALEGRIA et LA NOUBA et coordonne le volet architecture du Théâtre du Cirque du Soleil à Orlando. Entre ses mandats, elle se consacre à la production de diverses études, au développement du service de la production et dirige le développement de projets à l’international qui aboutiront à la création des spectacles O, ZUMANITY, KÀ, et LOVE. Finalement, à titre de Producteur exécutif, elle produit le premier spectacle en aréna DELIRIUM qui a tourné à travers le monde.
Chez rouge2, Kiki Nesbitt met au service des créateurs et des concepteurs artistiques ses connaissances approfondies du monde du spectacle, sa créativité et son sens inné pour la négociation d’ententes reliées aux différentes expressions artistiques et son expérience dans le développement des affaires.